Wednesday 27 April 2011

BERSYUKURLAH

 Salam.....

Minggu ni rasa down dengan kehidupan sendiri rasa macam berada pada satu tahap yang tak boleh naik dah sangat mendatar..tapi bila di fikirkan secara waras tanpa sebarang emosi maka perkataan syukur tu sangatla bertepatan. Alhamdulilah, itu yang patut saya sebut selama ni.. Selalu mengeluh sebenar buat kita jadi tak pernah rasa puas and bersyukur apa yang kita ada selama..Ye betol kita tak boleh terlalu selesa apa yang kita ada nanti jadi malas and tak berusaha jadi lebih baik..bukan2..sesetengah perkara mungkin boleh di aplikasi ikot kesesuaian n mungkin bergantung dengan orang tuh sendiri.tapi ini lebih kepada pengalaman saya sendiri yang saya nak share.. Take it or leave it !!!!..hahaha amaran keras

1.  
1.      Saya xstudy oversea or mane2 program yang grand.. mula2 abis spm dlu sangatlah malu dengan kawan2 sebab saya the only yang masuk matrix.ok haruslah malu sebab sekolah dah grand mrsm tapi alih2 masuk matrix j?? matrix student no offence ok.. Actually dapat 2 tawaran asasi law tapi pilih untuk pergi matrix. Law mmg saya minat dari dulu tapi hati kata matrix so stay kt mtrix.Alhamdulilah sangat best kat sini. Saya rasa tak study sangat pon tapi result masih melayak kan saya apply scholar JPA. Masuk u dengan pilhan kos saya sendiri bukan tercampak ntah mana2. Paling penting tak perlu berhutang dengan PTPTN sebab JPA murah hati nak taja student2 dalam negara buat degree.Thank you JPA. Tak nak bersyukur lagi??memang nak kenala.

1.    
1.      Benda yang ramai orang risau ada ke kerja pas belajar kalau amik kos biasa2 ni lainlah amik medic k sah2 jadi doctor, engineering k ,law k..Anda silap!! dalam dunia ni, banyak sangat cabang pekerjaan tak semestinya kos2 grand yang makcik2 dok bangga tuh.. Contoh dalam pembinaan macam saya bekerja sekarang, quantity surveyor antara profesion yang glamer dalam construction tapi masih ada yang tak tau lagi.tu belom Building surveyor yang orang ingat ukur jalan.Alhamdulilah saya xmengganggur lama sebulan je then trus ditawarkan bekerja dengan company yg well known dalam construction. Itu pon saya masih mengeluh lagi.huhu padahal time bonus suka j..

1.     
1.      Dulu masa mula2 kerja fikir beli kete biasa2 je la sebab gaji tak berapa besar tak kan nak spend semua kat kereta.Lagipon baru nak hidup nak hutang banyak2 buat apa baik pergi makan..Then tak payah pening kepala alamak insurans cmne nak bayar ada ke insurans 4,5 ratus j habaq maiiii…Alhamdulilah kereta yang saya pakai sekarang sangat lah behave tak malukan saya dengan rosak secara tiba2 di tengah jalan..sayang kamu ok =p  Sape cakap tak jeles orang nek kete besar baru berkilat imported siap.Biasalah manusia kan.. Tapi2 some of them struggle jgak time nak bayar insurans tuh kena ot bagai nak rak, saving keras sape tau.. Mmg tak semua tapi cakap berdasarkan pengalaman yang saya tengok..So ukur baju kt baju sendiri jangan guna ukuran orang len!!
1.    
1.    Yang paling penting, saya sangat lah bersyukur saya tinggal dengan keluarga.. Memang jauh kalau ikot mileages ok 88km setiap hari.Tapi saya rasa sangat berbaloi.yes I have to spend more actually tapi dari segi kepuasan memang lebih dari segalanya.sape yang tak nak duduk dekat ngan family tipu lahhhh.. Bila dekat dengan family secara automatic kita boleh la berjasa.selama ini hanya tau perabis duit. Sekarang amik kau sila bayar semua nya plak..ok.tipu.Rasa seronok dapat spend duit kat diorg.bila2 susah ade depan mata .



Sebenar nya dari kita dok tengok kelebihan orang lain yang wat kita susah hati or rasa down baik kita bersyukur dengan apa yang kita ada.Dalam tak sedar banyak sangat benda yang kita ada lebih dari segala nya..tu belum kira sihat tubuh badan, ada family yang menyokong etc.Maka nak menasihatkan diri sendiri supaya bersyukur dengan apa yang ada. Tapi pada masa yang sama improve to be better cam further study bukan menstresskn diri tengok kelebihan orang lain yang mungkin indah khabar dari rupa j. Ok peringatan kat diri sendiri bukan tuju kat mana2 pihak.


gambar ini tiada kitan dgn cerita diatas




p/s : cuba kira ada berapa perkataan syukur dalam entry ni.=p

No comments: